Loading cart contents...
Varukorg Kassa
Summa: kr0.00

MATERIAL

JORD, ELD, LUFT OCH VATTEN

När man arbetar som keramiker arbetar man med de fyra elementen. Jorden, leran är basmaterialet. Vattnet mjukar upp och formar leran. Luften torkar och befäster den skapade formen. Elden gör så att leran sintrar, blir tät och hård. Och den förvandlar glasyren från porös sand till en hård, glänsande yta. Det är fantastiskt att få arbeta i samspel med elementens egenskaper i skapandeprocessen. Och varje gång jag öppnar ugnen efter en bränning finns ett moment av överraskning. Vad har hänt i ugnsrummet denna gång? Naturen går inte att helt att tygla och det är vackert.

LERA

Jag arbetar i stengodslera. Stengods sintrar, alltså smälter i bränningen och blir då tät i sig själv. Jag tycker om att låta lerans råa skärv vara en del av uttrycket och använder flera leror med olika grundfärger. De flesta av lerorna kommer ifrån området Westerwald i Tyskland. De är stabila och sköna att dreja tycker jag.
Lergods bränns i lägre temperatur än stengods. Och det typiska för lergods är att den brända skärven är mer porös än sitt syskon och suger vatten om den är oglaserad.  Mina planteringskrukor har lergodskaraktär – skärven suger vatten som kan avdunsta och bidrar till en naturlig andning för växtens rötter. Egentligen använder jag en stengodslera, men genom att bränna den i lägre temperatur får den lergodsets egenskaper.

GLASYR

Jag arbetar med form som första uttrycksmedel och trivs med enkla glasyrer. Jag använder en vita och transparenta glasyrer som jag färgar in med färgkroppar och oxider. Jag använder både hemmablandade och färdigblandade glasyrer i min produktion. De färdigblandade köper jag från grossister i Sverige och Tyskland. De hemmablandade mixar jag i verkstan. Basrecepten kommer ofta från någon kollega och jag är glad att leva i en tid där keramiker frikostigt delar med sig av sina glasyrrecept. På det viset kan en låna en bas från en keramiker och utveckla den och sedan dela den till fler som fortsätter processen. Men det är ett tidskrävande arbete att skapa nya glasyrer, så jag respekterar de keramiker som behåller sina recept för sig själv.
Att jag främst använder blanka glasyrer beror på att de är mer tåliga och hårda än de matta, och därför fungerar de bättre för bruksgods som ska användas mycket och ofta.

SKÖTSELRÅD

Generellt rekommenderar jag att använda din keramik i vardagen. Och att diska i maskin så länge du tycker att godset åldras vackert. Och märker du att glasyren börjar bli matt eller på annat sätt förändras mer än du önskar, kan du gå över till handdisk. Mer detlajer om hur man hanterar sin keramik hittar du här.
Se skötselråd