Loading cart contents...
Varukorg Kassa
Summa: kr0.00

MATERIAL

JORD, ELD, LUFT OCH VATTEN

När man arbetar som keramiker arbetar man med de fyra elementen. Jorden, leran är basmaterialet. Vattnet mjukar upp och formar. Luften torkar och befäster formen. Elden förändrar och förvandlar form och material, gör så att leran sintrar och blir tät och hård och förvandlar glasyren från porös sand till en glänsande blank yta. Det är fantastiskt att få bemästra eller kanske snarare använda elementens unika egenskaper i skapandeprocessen. Man känner sig lite som en alkemist. Och varje gång man öppnar ugnen efter en bränning finns ett moment av överraskning. Vad har hänt i ugnsrummet denna gång? Naturen går inte helt att tygla och det är vackert.

LERA

Jag arbetar i första hand i stengodslera. Stengods sintrar, alltså smälter i bränningen och blir därigenom tät i sig själv. Jag tycker om att låta lerans råa skärv vara en del av uttrycket och använder, förutom en gråbeige baslera, en lera som blir röd i bränningen samt en som blir grafitgrå. De flesta av mina leror kommer från området Westerwald i Tyskland. De är stabila och sköna att dreja.
Det typiska för lergods å andra sidan, är att den brända skärven suger vatten om den är oglaserad. Lergods bränns i lägre temperatur än stengods och är mer porös än sitt syskon. Mina planteringskrukor har lergodskaraktär – skärven suger vatten som kan avdunsta och bidrar till en naturlig andning för växtens rötter. Egentligen använder jag en stengodslera, men genom att bränna den i lägre temperatur får den lergodsets egenskaper.

GLASYR

Eftersom jag arbetar med form som främsta uttrycksmedel, trivs jag med relativt enkla glasyrer. Jag använder gärna vit glasyr eller transparent som jag färgar in med färgkroppar och oxider. Jag tycker också om att låta den råa oglaserade keramikens skärv samspela med den blanka glasyren. Jag använder både hemmablandade och färdigblandade glasyrer i min produktion. De färdigblandade köper jag från grossister i Sverige och Tyskland. De hemmablandade mixar jag i verkstan. Basrecepten kommer ofta från någon kollega och jag är glad att leva i en tid där keramiker frikostigt delar med sig av sina glasyrrecept via nätet. På det viset kan man låna en bas från en kollega som man sedan kan utveckla och experimentera med. Det är dock ett tidskrävande arbete att utveckla och skapa nya glasyrer, så jag respekterar självklart den som vill behålla sina recept för sig själv.
Att jag främst använder blanka glasyrer beror på att de är mer tåliga och hårda än de matta, och fungerar därför bättre för bruksgods som ska användas mycket och ofta.

RECEPT

Bosses blankare

  • 30, 5 % kalifältspat (NGP)
  • 15 % krita
  • 7 % dolomit
  • 11,5 % kaolin
  • 36% kvarts

Den här blanka glasyren blandar jag i verkstan och använder som basglasyr. Den fungerar fint att färga in med färgkroppar och oxider. Den är hård och tålig och går bra att använda till bruksobjekt.
Exempel på infärgningar:
+4% zirkonsilikat (zirkon 5 från Cebex) samt 2% kopparkarbonat (ljust grön)
+4% zirkonsilikat (zirkon 5 från Cebex) samt 2% kopparkarbonat och 0,5% koboltoxid (havsgrönblå)
Källa: Keramik i fokus receptsamling

SKÖTSELRÅD

Mer om hur man hanterar sin keramik hittar du här.
Se skötselråd